Köp din bil hos oss

Hur ser bilköpsprocessen till?

Vanligtvis börjar det med att ni finner en av våra annonser på en bil av intresse. Vi finns på blocket, wayke, byt bil, Instagram samt Facebook. Vi riktar in oss på en personligare bilhandel och går vidare genom att boka in en specifik överenskommen tid för att gå igenom bilen tillsammans med er antingen via telefon (Facetime, bilder & Videos), E-mail eller på plats för att besvara era frågor samt möta era behov med rätt objekt. I regel går det att reservera alla våra bilar, dock rekommenderar vi att alltid att komma förbi och provköra de bilar som är av äldre årsmodell för att bilda egen uppfattning av skick och uppfylld förväntning. Alla våra bilar står leveransklara vilket innebär att det finns möjlighet att åka hem med bilen samma dag. Vi genomför ägarbyte digital (med utskrift), ställer på samt försäkrar bilen innan ni rullar ut ur vår butik.

Kan vi byta in vår nuvarande bil hos er?

JA! Vårt mål är att simplifiera er bilaffär. Skicka gärna ett sms, maila eller ring med information som: Registreringsnummer, miltal, Utrustning samt skick. Vi utgår alltid ifrån marknadsvärdet minus litet arvode för tjänsten att enkelt komma in med nyckel och kvitta av mot er nya bil. Vi återkommer inom 15 minuter för ett förslag till affär.

 

Kan jag reservera en bil hos er?

Ja, dock genomför vi aldrig en reservation utan att vi tillsammans med potentiell köpare går igenom bilens skick, historik, utrustning samt allmän information, antingen via telefon eller på plats för att minimera risken för överraskningar.

Hur betalar jag?

Vi tar emot VISA/MASTERCARD DEBIT* under 50 000 SEK. För resterande belopp tar vi emot Swish, Banköverföring & Bankgiro betalning. *Vi förbehåller oss rätten att neka kreditkort, exempelvis American Express & Diners.

Vilka tillbehör får jag med köpet?

Eftersom att vi säljer begagnade bilar i varierande prisklasser samt årsmodeller är utgångspunkten alltid vad som är annonserat. Lösa tillbehör så som: Extra nycklar, Instruktionsböcker, insynsskydd, reservhjuletc. Medföljer ofta, dock inte alltid.

Hur är bilarna servade?

Vi går alltid igenom våra bilar noga innan leverans. Då vi är märkesoberoende gäller olika serviceintervall för olika bilar, oftast finns det en servicebok att utgå ifrån dock har många bilar elektronisk servicebok. Vi presenterar alltid befintlig servicehistorik på förfrågan via mail, telefon eller på plats. Vidare ingår det i konsumentens undersökningsplikt att ta reda på framtida servicetilägg och serviceintervaller.

Vem står för fordonskatten?

I sedvanlig ordning står alla våra bilar avställda. Då vi säljer ca 300 bilar om året är det omöjligt för oss att stå för varje enskild konsuments skattekostnad för specifik bil. Vid påställning av bilen kan du som kund därför komma att debiteras den kvarvarande skatten tills nästa årsskattsperiod. Fråga oss gärna för mer information på specifik bil.

Är bilarna besiktade?

JA! Alla bilar vi levererar är besiktade med varierande tid tills nästa besiktning.

 

 

Sälj din bil till oss

Kan jag sälja min bil till er?

JA! Kontakta oss för en fri värdering av er bil, vi återkommer alltid med ett pris baserat på marknadsvärde minus litet arvode för tjänsten att enkelt sälja din bil till oss. Vi avslutar eventuella krediter och köper in er bil mot ett inköpskontrakt samt kvittens på betalning & avregistreringsbevis. Ett giltigt registreringsbevis är ett måste, står du inte registrerad som ägare på bilen hos transportstyrelsen krävs en giltig fullmakt. *VI KÖPER ENDAST SVENSKSÅLDA BILAR.

Jag vill sälja min bil, hur tar jag kontakt med er?

Klicka på länken nedan och följ anvisningar. Du får oftast svar inom 15 minuter med ett prisförslag. Vi bokar sedan in en tid för visning av bilen, antingen på vår anläggning eller hemma hos dig. Vi registrerar sedan in bilen digitalt och pengar sätts in på ert konto direkt.

 

 

Finansiering & leasing

Kan jag finansiera min bil hos er?

Våra samarbetspartners gör det möjligt för oss att erbjuda er förmånlig finansiering vid köp av bil. Vi samarbetar tillsammans med branschledande finansbolag så som Santander Consumer Bank som är en av Europas största aktörer inom bilfinansiering samt MyMoney som erbjuder privatlån genom diverse banker.

Kan jag köpa bil utan 20% i kontantinsats?

Ja det är möjligt. Det upplägget ser ut enligt följande: Santander Consumer bank står för traditionell bilfinansiering med 20% i kontantinsats, MyMoney tillhandahåller privatlån för att täcka kontantinsatsen på 20%.

Kan jag leasea bil hos er?

Som företag JA, som privatperson NEJ.

Hur går ansökningsprocessen till?

Vi skickar in en ansökan om bilfinansiering hos Santander Consumer Bank som vidare gör en kreditprövning för bedömning av kreditvärdighet. I vissa fall kan ansökan komma att behöva kompletteras med arbetsgivarintyg eller lönespecifikation. Vid ett godkännande signeras avtalen digital via mobilt bank id för er och vår säkerhet. Finansbolaget skickar sedan en avbetalningsfaktura varje månad direkt till dig. *För information om personuppgiftshantering, vänligen läs vår integritetspolicy.

 

 

Garanti

Vad får jag för garantier hos 5S BIL AB?

Som näringsidkare gentemot konsument gäller konsumentköplagen. Garantier gäller när objektet sålts av 5S BIL AB till slutkonsument. Garantierna gäller inte för senare köpare eller näringsidkare. Garantier utfärdas utifrån objektet ålder, miltal samt pris vid köptillfället. Bindande köpekontrakt räknas som köptillfället. Bilens ålder räknas från första registreringsdag. 6 månaders garanti, max 1 000 mil, gäller för bilar som rullat högst 5 000 mil och är högst 36 månader gammal vid köptillfället. 3 månaders garanti, max 500mil, gäller för bilar som rullat högst 10 000 mil och är högst 72 månader gammal vid köptillfället. För övriga bilar gäller trafiksäkerhetsgaranti 1 månad. Extragarantier utfärdas av AutoConcept som samarbetspartner till 5S BIL AB. För Auto Concept garantier gäller separata villkor. Fråga oss för aktuella kampanjer på utökade extra garantier.

Hur lång garanti har jag?

Det är viktigt att skilja på lagstadgad garanti enligt konsumentköplagen samt extragarantier som utfärdas av AutoConcept via 5S BIL AB. Via Auto concept finns det möjlighet till 36 månaders garanti oberoende av ålder och körsträcka. Fråga oss om Auto Concepts olika garantipaket och kampanjer i samband med finansiering. *Kampanj just nu! à När du väljer att finansiera ditt bilköp hos oss via Santander Consumer Bank, erbjuder vi 18 månaders garanti och 6 månaders vägassistans via AutoConcept utan självrisk. Garantin gäller hos alla certifierade bilverkstäder och märkesverkstäder. Garantin kostar 4 000 – 5 000 KR beroende på motorstorlek (Ord pris 12 000 – 14 000 KR)

Vad omfattar era garantier?

Fel som anses ha funnits vid tillfälle för köpet med undantag för extrautrustning som motorvärmare, kupévärmare, larm, radio, bandspelare och dylikt. För Auto Concepts omfattning se villkor.

Garantier som lämnas av 5S BIL AB omfattar EJ slitage och eller skador eller fel som uppstår vid bristande underhåll. Skador och fel som uppbenbart uppstår av konsuments vanvårdande och eller på annat sätt brukat bilen på ett felaktigt eller onormalt sätt, ersätts EJ.

Om konsument upptäcker fel, skall dettas anmälas till 5S BIL AB vid den tidpunkt som fel uppstått och eller vid tidpunkt då konsument bort inse fel. I annat fall förlorar konsument anspråk på reklamation. 5S BIL AB har enligt lag alltid 3 försök på sig att åtgärda fel som anses ha funnits vid tillfälle vid köp. 5S BIL AB har rätt att debitera konsument för kostnader för besiktning, felsökning och undersökning i det fall konsument åberopar ogrundad reklamation. Konsument skall i förväg informeras. I de fall 5S BIL AB åtar sig att avhjälpa fel som anses ha funnits vid leveranstillfälle, skall objektet lämnas in på verkstad som anges av 5S BIL AB. Vid användande av Auto Concepts extragaranti gäller villkor angivna i dessa.

 

 

Försäkring

Vad erbjuder ni för försäkring?

5S BIL AB har ett samarbete med Folksam. 1. Helförsäkring körklar 6 månader à 1750kr (totalt för 6 månader) 2. Halvförsäkring körklar 6 månader à 1050kr (totalt för 6 månader) Därefter fortlöper den valda försäkringen i 1 år till ordinariepris. Körklar 6 månaders försäkring är möjlig att avbryta inom 6 månader. För vidare villkor, se Folksam.

Utöver dem erbjudanden som finns att tillgå hos 5S BIL AB kan konsument välja annan försäkringsgivare. Försäkring måste dock alltid vara tecknad INNAN leverans med på ställning kan ske.

 

 

Vanliga frågor

Tillbehör saknas till min bil, vad gäller?

Köpare har enligt lag undersökningsplikt. Det är därför upp till varje köpare att genomgå bilens tillbehör innan köp. 5S BIL AB säljer enbart begagnade bilar vilket innebär att insynsskydd, reservhjul, och dylikt inte alltid medföljer.

Jag har nyligen köpt bil, men står inte som ägare ännu?

Vi har genomgått en utbildning som ger oss direkt tillgång till direktanmälan. Detta innebär att vi registrerar bilen på er som ägare direkt efter slutbetalning samt med på ställning och försäkring. Det kan ta upp till 24 timmar innan detta uppdateras hos ’’Fråga på annat fordon’’, dock är konsumenter alltid försäkrade och framför bilen lagligt. Registreringar som görs under helg, uppdateras ’’Fråga på annat fordon’’ först nästkommande tisdag kl.19.30.

Jag upptäckte repa, dörruppslag, stenskott eller dylikt efter köp. Vad gör jag?

Köpare har enligt lag undersökningsplikt. Detta innebär att konsument har som plikt att undersöka det aktuella objektet innan ingående av köpeavtal. Estetiska skador som upptäcks efteråt ska därför anses ha uppkommit i efterhand och inget som ersätts av 5S BIL AB. Eftersom att vi enbart säljer begagnade bilar så är det vanligt förekommande att repor, stenskott, dörruppslag med mera finns i olika omfattning beroende på bilens ålder och miltal. Vi kan därför inte ta hänsyn till estetiska defekter efter leverans av din bil

Denna sidan använder cookies, genom att fortsätta godkänner du användandet av cookies.